Nie każdy wie, że kolory postrzegane przez nas w codziennym życiu mają ogromny wpływ na nasze emocje, a nawet zachowanie. To jakimi kolorami się otaczamy wpływa na nasze samopoczucie i na to jakie podejmujemy decyzje.

Jako jeden z pierwszych J.Goethe w swojej publikacji „Nauka o kolorach” z 1810 r., opisał jaki wpływ mają kolory na ludzką psychikę przeprowadzając przy tym szereg badań. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kolory oraz przypisywane im znaczenie.

Prostokąt czarny

Kolor Czarny

Według niektórych nie jest to kolor, a jego brak. Jednak w druku w palecie CMYK zwykła czerń ma wartości C: 0% M: 0% Y: 0% K: 100%, a głęboka z maksymalnymi wartościami C: 70% M: 60% Y: 60% K: 100%. Żeby ułatwić trochę sprawę przyjmijmy więc, że kolor ten istnieje. Barwa czarna posiada wiele znaczeń, często bardzo sprzecznych. Symbolizuje np. klasę, elegancję, luksus, tajemniczość, wiedzę – często używany jest w produktach klasy premium. Ma ona jednak także negatywne znaczenie jak np. śmierć, strach, smutek, żałoba. Oznacza również niezależność, władzę, konserwatywność ale i nowoczesność. Wszystko zależy od tego w jaki sposób użyjemy tego koloru.

Prostokąt biały

Kolor Biały

Biel kojarzona jest z czystością, niewinnością, pokojem, prawdomównością, dobrem, prostotą, jasnością, a także poddaniem (jak biała flaga). Oznacza także lekką zachłanność na życie i rządzę przestrzeni. Podobnie jak kolor czarny pasuje do wszystkich barw. Często maluje się nim ściany budynków lub pomieszczeń, pomimo tego, że kolor biały szybko się brudzi jest jednak kolorem uniwersalnym.

Czerwony prostokąt

Kolor Czerwony

Jest to bardzo mocno oddziaływający kolor, najbardziej widoczny i pobudzający – często wykorzystywany po to by przykuwać uwagę. Symbolizuje pasję, energię, przygodę, miłość, wigor i siłę. Oznacza również życie, emocje (często skrajne i sprzeczne), ekscytację. Ciemny odcień koloru czerwonego (bordowy) kojarzony jest z monarchiami i panowaniem, czyli ogólnie rzecz biorąc władzą. Określa jednak także luksus i prestiż, dlatego używany jest w reklamie produktów typu premium.

Porańczowy prostokąt

Kolor Pomarańczowy

Kolor pomarańczowy, podobnie jak czerwony, mocno przykuwa uwagę widza – szczególnie w połączeniu z kolorem czarnym. Jest to barwa energii, dynamiki, optymizmu, spontaniczności i zdecydowania, a także świeżości. Doskonale nadaje się w reklamach promujących żywność gdyż pobudza apetyt. Jest dobrym wyborem dla promowania produktów bądź usług skierowanych do młodzieży, ponieważ symbolizuje spontaniczność i pozytywną aktywność, a także ambicję, towarzyskość, pewność siebie, optymizm.

Prostokąt żółty

Kolor Żółty

Żółta barwa budzi w nas pozytywne konotacje, kojarzy się ze słońcem, zabawą, poprawia samopoczucie, stymuluje pracę mózgu, a także poprawia pamięć. Często spotyka się ten kolor przy reklamach promujących dziecięce zabawki oraz żywność. Trzeba jednak uważać z przesadnym używaniem barwy żółtej, bo o ile świetnie sprawdza się przy małych akcentach gdyż doskonale przykuwa wzrok, to nadmiar tego koloru może powodować irytację oraz dyskomfort.

Prostokąt zielony

Kolor Zielony

Zieleń kojarzy się w oczywisty sposób z naturą, ochroną środowiska, ekologią. Sprawdzi się zatem doskonale w reklamach promujących na przykład żywność ekologiczną. Ma działanie relaksacyjne i uspokajające o dużym ładunku pozytywnej energii. Symbolizuje harmonię, szczęście, nadzieję, powodzenie, spokój wewnętrzny i wolność. W przypadku projektowania interfejsów, zielony oznacza również zgodę i akceptację (w przeciwieństwie do koloru czerwonego oznaczającego sprzeciw).

niebieski prostokąt

Kolor Niebieski

To kolor bardzo spokojny, działający relaksująco, pobudza kreatywność, budzi zaufanie. Kojarzy się z inteligencją, otwartością, świeżością, czystością, chłodem, uduchowieniem, przyjaźnią, a także wzmaga wydajność. Kolor niebieski najczęściej można spotkać w reklamach linii lotniczych, banków, firm ubezpieczeniowych, a także instytucjach państwowych – w tym przypadku barwa ta ma kojarzyć się przede wszystkim z zaufaniem. Gdzie nie warto używać niebieskich barw? Przy produktach spożywczych, ponieważ ta tonacja obniża apetyt.

prostokąt fioletowy

Kolor Fioletowy

Fioletowy kolor jest symbolem bogactwa i prestiżu, siły i pewności siebie. Jest świetnym kolorem kiedy chcesz wyróżnić się z tłumu i zaznaczyć swoją obecność. Trzeba jednak uważać by nie przesadzić z tą barwą, ponieważ oznacza ona również śmierć, żałobę oraz smutek. Fiolet ma jednak bogatą gamę odcieni, wybierając więc kolor zbliżony do niebieskiego uzyskamy kolor kojarzący się z zaufaniem, do czerwonego zaś – z energią.

 

 

prostokąt różowy

Kolor Różowy

Kojarzy się z niewinnością, delikatnością, wdziękiem, subtelnością i kobiecością. Symbolizuje dziewczęcość i romantyzm. Używa się go głównie w reklamach dziecięcych zabawek oraz słodyczy ale również w farmacji.

szary prostokąt

Kolor Szary

Kolor ten symbolizuje neutralność i nie uleganie wpływom, praktyczność, organizację, respekt. Uważany jest też za nudny i bez wyrazu, kojarzy się z pustką i nijakością. Jest on jednak neutralny i dobrze łączy się z innymi kolorami na przykład z różem czy barwą miętową.

 

Komentarze 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *